Køb og salg af kolonihavehus

Procedure ved hussalg i HF Engvang

Når huset skal sælges, er det medlemmets ansvar at sikre sig, at ALLE bygninger på grunden overholder byggereglerne og M2 samt at der er ibrugtagningstilladelse på ALT.

D. 01.01.2016 blev det tilladt at bygge 50 M2 i stedet for hidtil 40 M2.
Flere kolonihavehuse har haft mere end 40 M2, selvom det ikke har været lovligt.
De M2 som har oversteget 40 M2, er der ingen ibrugtagningstilladelse på, selvom de nu er lovlige.
Derfor skal der først laves en byggeansøgning på de M2, som overstiger 40 M2 og op til MAX 50 M2, før huset kan vurderes og sælges, da der skal være ibrugtagningstilladelse på alle M2 på grunden.
Byggeansøgningen skal være vedlagt tegninger i henhold til byggereglerne. Byggeansøgningen skal have formandens eller det medlems underskrift, som er ansvarlig for tilsyn af byggerier, før Aarhus Kredsen godkender den. 
Byggeansøgningen skal afleveres personligt til Aarhus Kredsen i deres kontortid tirsdage fra kl. 16.00-18.30. Den sidste tirsdag i måneden er der lukket for personligt fremmøde. Det koster kr. 900,- at få en byggetilladelse med efterfølgende syn og godkendelse.
Når Aarhus Kredsen har godkendt byggeansøgningen, sender de en byggetilladelse til formanden. Formanden giver medlemmet besked og sender byggetilladelsen, når den er modtaget.
Når byggeriet er klar til godkendelse af Aarhus Kredsen, SKAL medlemmet kontakte formanden, som meddeler Aarhus Kredsen, at huset er klar til syn. Aarhus Kredsen kommer ud og måler op og godkender det allerede eksisterende byggeri, så der kan udstedes en ibrugtagningstilladelse på de sidste M2.  Til orientering måler Aarhus Kredsen alle bygninger på grunden, når de kommer.
Når ibrugtagningsattesten er modtaget af haveforeningen, får medlemmet besked og ibrugtagningstilladelsen bliver fremsendt til medlemmet.
Herefter kan der bestilles en vurdering.

Hf Engvang har valgt at følge Kredsens anbefaling af pris for vurdering.
Pt er prisen kr. 1.200,-.

Pengene for vurdering samt nøgle til hus og øvrige aflåste bygninger på  haveloddet skal afleveres til formanden på kontoret i åbningstiden eller efter aftale.
Der skal ligeledes aftales bestilling af tingbogsattest, som er et krav, før salg af huset.
Medlemmet skal udfylde en opsigelse og ejererklæring. Dette kan gøres samtidig med aflevering af penge og nøgler.

Det vil altid være muligt for medlemmet at være til stede under vurderingen, men det er ikke et krav.

Når kolonihavehuset er vurderet, får formanden tilsendt vurderingen fra Kolonihaveforbundet. 
Formanden fremsender vurderingen til medlemmet og beder vedkommende gennemgå den nøje for evt. fejl og mangler, før vedkommende sender svar til bage om, hvorvidt vurderingen er godkendt eller ønskes at ankes.

Medlemmet har mulighed for at anke vurderingen inden for max 14 efter modtagelsen af vurderingsrapporten. Formanden informerer nærmere omkring dette, såfremt medlemmet ønsker at anke. Anken skal ske gennem formanden.

Anken behandles af Aarhus Kredsens eksterne udvalg og herefter er det denne vurdering, som er gældende,
Vurderingen kan ikke ankes yderligere.

Prisen for at anke vurderingen står på Aarhus Kredsens hjemmeside. 

Kolonihavehuset kan først sættes til salg, når medlemmet enten har godkendt vurderingen eller når Aarhus Kredsens eksterne vurderingsudvalg har vurderet huset.

Efter vurderingen aftaler formanden med medlemmet datoer for fremvisning af huset, som medlemmet selv står for.

 

Hf Engvang har en venteliste, som starter op på ny hvert år hver den første kontordag, når sæsonen starter i april måned.

Gebyr for at blive skrevet på ventelisten, står også på hjemmesiden. Prisen er kr. 200,-.

Medlemmer har altid fortrinsret, hvis de ønsker at købe andet hus.
Dog skal de også være tilmeldt ventelisten og kan først komme i betragtning til andet hus, når de er tilmeldt.
De huse som på det tidspunkt allerede er sendt ud via ventelisten, har medlemmet ikke fortrinsret til. Det sker først efter tilmeldingen.
Hvis et medlem ønsker at købe et andet hus i foreningen, skal vedkommendes nuværende hus sættes til salg samtidig eller lige bag efter.

Formanden står for hussalg og ventelisten.

Salg sker via ventelisten.

Der er ingen fortrinsret til venner og familie.
Dog er der særskilte regler for salg til familie i lige linje, altså børn, børnebørn og forældre, bedsteforældre. Det gælder ikke søskende eller andre familiemedlemmer.

Når der er en interesseret køber, viser sælger kolonihavehuset frem.
Hvis den interesserede køber fortsat ønsker at købe kolonihavehuset, skal køber svare tilbage på den fremsendte mail vedr. salg og herefter kontakter formanden den køber, som står forrest på ventelisten, når fristen for svar er slut.

Løsøre skal aftales mellem sælger og køber.
Det er køber og sælger, som selv aftaler pris for løsøre indenfor gældende regler.
Det skal dog understreges meget kraftigt, at der INGEN krav er, om at købe og/eller overtage løsøre for at kunne købe kolonihavehuset.
Såfremt det ønskes, kan formanden deltage vedr. aftale om løsøre, selvom formanden intet har med den del af handlen at gøre.

Når køber har overført salgsprisen til haveforeningens hussalgskonto i Arbejdernes Landsbank, aftaler køber, sælger og formand en dato for afslutning af handlen.

Når nøglerne er overdraget til køber, har Hf Engvang, køber  og sælger 1 uges fortrydelsesret minus weekend og helligdage.
Såfremt køber fortryder, trækkes der 2% fra salgsprisen til sælger.

Det er haveforeningens mål, at både køber og sælger mødes, når handlen afsluttes.
I sjældne tilfælde kan dette ikke lade sig gøre, men så sikrer formanden, at køber og sælger HAR haft kontakt, inden de hver for sig mødes med formanden for at afslutte handlen.

Når køber og sælger mødes med formanden for at afslutte handlen, skal kontrakten underskrives af alle parter.
Køber og sælger får hver en kopi af kontrakten, når den er underskrevet og originalen bliver lagt i havemappen i det aflåste arkivskab på kontoret.

Sælger skal på dagen have aflæst vanduret inden salget.
Såfremt sælger og køber har  mulighed for at mødes kort i haven inden salget på kontoret, kan de aflæse vanduret sammen. Ellers skal der medbringes et billede af vanduret.
Sælger skal ligeledes medbringe alle nøgler til de bygninger på haveloddet, som er aflåste.
Sælger skal også medbringe bankoplysninger til overførsel af salgsbeløbet efter fortrydelsesfristen.

Når handlen er afsluttet, tager formanden pænt afsked med sælger og bagefter skal køber underskrive lejeaftalen med Aarhus Kommune.

I forbindelse med køb og salg, skal følgende beløb betales ved handel i sæson 2024:

KØBER:

Kr. 400,- for medlemskab i Hf Engvang. Dette er et engangsbeløb.

Såfremt der er indgået handel om løsøre, skal det betales eller være betalt inden handlen afsluttes.

Afhængig af hvornår handlen afsluttes, vil køber blive opkrævet haveleje for den periode, som sælger har forudbetalt og ikke længere er medlem.
Der betales haveleje 2 x årligt, så beregningen af havelejen gælder for de 6 måneder, som sælger har forudbetalt.
Sælger får det beløb tilbage for den periode, sælger ikke længere ejer huset.
Hvis handlen foregår fra d. 01-15. i måneden, betaler køber for hele måneden.
Hvis handlen foregår fra d. 16-31. i måneden, betaler sælger for hele måneden.

Køber og sælger betaler hver kr. 400,- for handlen.

SÆLGER:

Kr. 1.200,- for vurdering af kolonihavehuset.

Kr. 175,- for tingbogsattest

Kr. 400,- for handlen

Evt. gebyr for byggeansøgning og ibrugtagningstilladelse til Aarhus Kredsen jf. ovenstående om manglende ibrugtagningstilladelse.

Evt. gebyr for anke af vurderingsrapporten til Aarhus Kredsens eksterne vurderingsudvalg jf. ovenstående om anke.